Загальні відомості про мене

суботу, 2 листопада 2013 р.

Опис досвіду роботи використання електронних навчальних ресурсів при вивченні шкільного курсу географії

О.В.Красота,
вчитель  географії
Вільшанської  загальноосвітньої
 школи  І-ІІІ ступенів Вільшанської
районної ради Кіровоградської області

Опис досвіду роботи використання електронних  навчальних  ресурсів  при  вивченні шкільного  курсу географії.

Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість
    Двадцять перше століття - це  століття  нових технологій. Вступивши в нього, ми не зможемо обійтися без сучасних засобів навчання і найновіших методик. Такою є вимога часу, таким є соціальне замовлення суспільства. Поява мультимедійних систем і комплексних навчальних програм дозволила більш активно впроваджувати комп’ютери в освіті. Глобалізація сучасного інформаційного світу призвела до утвердження медіакультури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в освітньому просторі .Якщо раніше спілкування з комп’ютером обмежувалось уроками інформатики, то нові сучасні технології дозволяють використовувати їх  на  уроках  географії. Нові можливості дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес.    Комп’ютерні технології можна використовувати на різних етапах уроків: комбінованому, вивченні нового матеріалу, на етапі закріплення знань,на уроках контролю і оцінки знань.
Основна ідея досвіду, ії інноваційна значущість  полягає у розвитку  та реалізації потенціалу навчального матеріалу з використання мультимедійних  можливостей електронних  засобів  навчання  при  вивченні  географії  для формування в учнів стійкої позитивної мотивації до систематичного  здобуття знань з  географії.
Інноваційність досвіду полягає в тому, що систематичне  використання електронних  засобів навчання  дало всплеск  активності  у  вивченні  географії серед  учнів  школи та дало  позитивний  результат у  олімпіадах різних  рівнів.Забеспеченість  мультимедійною  дошкою   Вільшанської   загальноосвітньої  школи додало потужнього імпульсу до пошуку шляхів урізноманітнення  уроків, інформаційного їх наповнення. Варто лише зазначити,  що  робота  з ІКТ створили необхідні передумови для побудови  технологічного ланцюжка: урок географії - гурткова робота з географії - позашкільні заходи по  вивченню рідного  краю -  високий  результат на олімпіадах  різних  рівнів з  географії.
Технології реалізації педагогічної ідеї та ії складові
         Кожна складова зазначеного технологічного ланцюжка має свій інноваційний комплекс, який, спрацьовуючи на своєму етапі, дає кінцевий  результат  ,що  виражений  у  високому  балові  ЗНО  учнів  школи  та  зайнятими  призовим  місцями  на ІІІ  етапі  Всеукраїнської   олімпіади.
Інноваційні елементи уроку:
Ø Створення  умов для максимального зацікавлення дітей географією в 6-7класах (використання мультимедійних презентацій, відео, панорам, можливостей  мультимедійної  дошки.)    
Ø Модульне  навчання в  7-8  класі  з використання програмних  засобів  навчального  призначення.
Ø  Активне  використання   комп'ютерних  технологій  на  уроках географії  України  у 8-9 класі ( застосування  програм  Рower Point,електронних  атласів)
Ø Впровадження  методу  проектів  під  час   вивчення  географії  зарубіжних  країн в  10  класі з обов'язковим  захистом і   презентаціями.

Аналіз результатів професійної діяльності, динаміка змін якості навчальних досягнень учнів у оволодінні практичними  вміннями і навичками, розвиток інтересу до предмета
З  власного  досвіду   зупинюсь  на  деяких  моментах   використання електронних  навчальних  засобів та  мультимедійних  презентацій при  викладанні  географії  у  своїй  роботі.

Момент 1
ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ  АТЛАСІВ
У  своїй педагогічній  практиці  використовую електронний  атлас ЗАТ Інституту  передових   технологій (за  редакцією О.В.Барладіна,2004 року). Даний  атлас є самим  найпростішим  і  швидким  у  підготовці   до  роботи. Цікавий   тим , що  має   величезну   базу   тематичних  карт. Як  правило, для  мене  найзручніше  дану  програму  використовувати  у  10   класі  з  курсу  вивчення  економічної  і соціальної  географії  світу.  
   (Малюнок 1)
Даний атлас  використовую  при  поясненні  нового  матеріалу, він  має тематичні  карти, які  відображають об’єкти, явища  та  процеси, тексти і таблиці. В  сільській  школі самим головним є карта, але і з цим бувають проблеми (або немає, або стара, або  коштує  дорожче,ніж  диск  електронного  атласу).Програма дає можливості вчителю демонструвати на екрані найрізноманітніші географічні зображення, що коментують  і   доповнюють  інформацію на  картах. Як   елемент   роботи  на  уроці використовую можливості  мультимедійної  дошки (в  правому  куточку  набір  інструментів) для   позначення підпису  дитиною на  карті  об’єкту,  який  вивчається , або  ж для  перевірки  знань. Учням  10  класу  при  актуалізації  опорних  знань  дозволяю  самостійно  скористатися    змістом  для  усної  відповіді  і  самостійного   пошуку   тематичної  карти  у  змісті.
(Малюнок 2)
Можливості  програми  посередні, даний  посібник  випущений  9  років  тому.До  переваг  слід  віднести  можливість  мандрування  картою, а це   полегшує  роботу  над фрагментами  і  надає  можливість  отримати  як  загальну ,так  і  більш   детальну   інформацію.При роботі  використовую також  тестовий   блок  завдань  для   тематичного  оцінювання   до  розділів, що  складається  з дванадцяти   тестових  завдань  з  вибором   однієї,  або декількох правильних відповідей.
 (Малюнок 3) 
Електронний  журнал  з  оцінювання  знань забирає  багато  урочного   часу.  Для  молодих  педагогів є дуже  корисним  як   наочний  картографічний   матеріал. Власне, також  розпочинав з електронного  атласу. Найбільш  ефективно даний  електронний  посібник  використовую лише в  10  класі  при  вивченні  економічної  і  соціальної  географії   світу.
Момент 2
ВИКОРИСТАННЯ  ВІДЕОФІЛЬМІВ  ТА  ВІДЕОФРАГМЕНТІВ
Ми багато дітям пояснюємо, інколи на пальцях, а тут нам надається  за  допомогою відео все показати за 1-5 хвилини. Активні елементи, як їх називають, допомагають у цьому. Здійснюється прислів’я: краще один раз побачити, ніж сто разів почути. А так як у дітей більше розвинена зорова пам'ять, то і закріплення матеріалу відбувається краще. В своїй  практиці  використовую  відео фрагменти  до 5  хвилин. В  основному це   фрагменти,  які   дітям  важко  уявити  просторово, наприклад:  «Рух  літосферних  плит»,  « Цунамі»  ,  «Виверження  вулкану», « Утворення  карстових  печер»,  «Рух  Землі  у  космосі»  і  т.д.   Перегляд  навчального  відео  використовую найчастіше  у  6  класі  під час  вивчення   розділів  « Гідросфера», «Літосфера»  та  у  7  класі  під час  вивчення  материків. Для  прикладу   до  теми  «Природній  світ  Австралії»  в  папочці  зібрані  короткі  відео фрагменти( акула,коала,мешканці  Великого бар’єрного рифу, риба  скорпена,качкодзьоб, вомбат) і  звуковий  файл,  що  передає  звуки  диких  звірів  в  твердолистих лісах  та  саванах  материка - це  короткі  відео фрагменти  1-3  хв.,  на яких  зображені  сумчасті  першозвірі. Саме переглянувши  фрагмент, діти  окунаються в  атмосферу  флори   і  фауни унікального світу  Австралії . Під час перегляду можна робити паузу, збільшувати окремі фрагменти,супроводжувати показ власними доповненнями. 
(Малюнок  4)

Момент 3
ВИКОРИСТАННЯ  ПРОГРАМИ Windows  Мmovie maker для створення  слайдофільма.
Особливість  використання  даної  програми  і  її  перевага  над  іншими  полягає  в  тому,  що  вчитель  самостійно  компонує  фрагмент з  фото  і  відеоматеріалу,   має  змогу   вирізати зайве,  вставити  необхідне  і продемонструвати  в  тому  режимі,  який  найбільше  відповідає ходу  уроку. Відомо, що шкільні підручники з географії не містять достатньої кількості якісних фотографій. Кольорові цифрові фото розширюють ілюстративний ряд,надають більшої емоційності,   наближають до реальності і розвивають пізнавальний інтерес учнів. У  своїй  діяльності  такі  слайд-фільми  використовую для  узагальнення ,підведення  підсумків, виділення  головного – це  дає   змогу  у  короткий  час   вжати  максимум  узагальнюючої  інформації під  час  вивчення  розділу, або  ж  в потрібний  момент  поновити  в  пам’яті дітей. Пропоную як  приклад  використання до теми «Паливно - енергетичний  комплекс  України». 
Така  робота потребує  великої  затрати   часу , високоякісних  багатопіксельних  чітких  фотографій  і  відео при  підготовці  і  створенні. Формат  програми  Windows  МovieMaker підтримує  і  читає  будь-який  відео програвач.
Момент 4
ВИКОРИСТАННЯ  АНІМУЮЧОЇ  МУЛЬТИПЛІКАЦІЇ
Це так звані «Ожилі картинки», які діти  називають «гіфи» ,що показують географічні  процеси  та  явища  у  анімаційній,мультиплікаційній   формі, використовується  трьохмірне  зображення. Їх перевага  полягає  в  тому,  що вони об’ємні,  дають  змогу  уявити  і  побачити  процес  зсередини  або  змоделювати  те,   чого  уже на  планеті не  існує.  Наприклад,   у   6  класі  із  теми « Епоха  античних  досліджень»  діти  з  захопленням  переглядають  анімацію «Колос  Родоський» ,який  був  одним  із  чудес  світу. На даний  момент  є  змога  показати  за  допомогою  комп’ютерної  графіки процес  утворення  Гондвани  та  Лавразії, тощо. Переваги:  викликає  неабияке  захоплення  у  школярів  молодшого віку,запам’ятовується  швидко  і  надовго. 
(  Додаток 4)
Момент 5
ВИКОРИСТАННЯ   ПРОГРАМ  ТРЕНАЖЕРІВ
В  практичній  діяльності  вважаю  доцільним  використання  програм  тренажерів ( додаток 5),за  допомогою  яких  можливо  в ігровій  формі  відшліфувати  знання  з  окремих  тем. Саме  такі  тренажери  дають змогу  виявити  знання  з  номенклатури розташування  географічних  об’єктів ,або  ж  самому  учневі   ретельно  підготуватися  до здачі  певної  теми. Важливим  є те  що  програми   тренажери  легко  встановлюються  в  сучасні  телефони  і  при  бажанні  дитини  зайнятися   географією  вони  завжди  під  рукою. В  10  класі  у  розділі « Політична  карта  світу»   використовую  тренажер  для визначення  країн  на  політичній  карті, їх  столиць ,  прапорів  у  ході  географічної  розминки.
(Малюнок  5)

Момент 6
ВИКОРИСТАННЯ  ПРОГРАМИ PowerPoint ДЛЯ  СТВОРЕННЯ  СЛАЙДОВИХ  ПРЕЗЕНТАЦІЙ
   У своїй педагогічній діяльності  основною  програмою вважаю  Pover Point, яку  часто використовую  для  проведення уроків  і використовую власні розробки  презентацій. Подача матеріалу  в  даній  програмі є набагато ефективнішою, а найголовніше сприяє пізнавальному інтересу учнів. До  переваг  слід  віднести:
-        Протягом усього року спостерігається високий рівень уваги і
зацікавленості до навчання з боку учнів.
-        Обсяг виконаних завдань набагато перевищує обсяг виконаних завдань на звичайних уроках.
-        Групова робота характеризується високою активністю кожного учня, а індивідуальна - їх відповідальністю.
Наприклад тема «Населення  України» у 9 класі, тема важка, а за допомогою презентації більш доступно розкриваю  її  і  учні легко засвоюють.https://docs.google.com/presentation/d/1ROyIyXuYKANpnPl3MD2y7y3gkYVf3HQFM6CqXH5bszE/edit#slide=id.p15
(Додаток 6).
Дана  програма  ідеально  підходить  для  створення власних  проектів  дітей на  задану  тему   і  захисту  їх  творчих  робіт. В результаті проектної діяльності учні повинн ісамостійно, або спільними зусиллями вирішити проблему, застосувавши необхідні знання. Вибір тематики проектів у різних ситуаціях може бути різноманітним. Тема може стосуватися якогось теоретичного питання шкільної програми з метою поглиблення знань; частіше всього теми проектів відносяться до певного практичного питання, актуального для повсякденного життя, у  10  класі  при 1.5 годині  на  тиждень  важко  познайомити  дітей  із  усіма країнами  світу, проектна  діяльність  розширює  можливість  ознайомлення  з країнами ,розвиває  самостійну  пошукову  діяльність,  навчає  дітей  доносити  зібрану  інформацію  до  аудиторії.https://docs.google.com/presentation/d/1zp3klFnRF8rkO5CvHkS2Aa0ZoFD2h61wgRH_e7-8rRk/edit#slide=id.p78 
(Додаток  7)
Наприклад  у  7  класі  діти  з легкістю  підбирають  і  моделюють  самостійно  слайдові  флеш   повідомлення про  рекорди  Тихого  океану, для  виконання  випереджувальних  завдань  використовують PoverPoint. Під час виконання таких про­ектів учитель відіграє роль консультан­та, а всі завдання з планування, прове­дення та оформлення роботи школярі виконують самостійно.І завдяки такій формі навчання, учень з пасивного слухача перетвориться на активного учасника учбового процесу.Власні презентації використовую і у позакласній роботі .
Проте виникають і труднощі вико­ристання презентацій на уроках, зу­мовлені необхідністю попередньої під­готовки слайд-шоу, доступом до мере­жі Інтернет. Крім  власних   розроблених  уроків з  використанням даної  програми використовую напрацювання творчі  методичні розробки вчителя-методиста ліцею “Гранд”  Коваленка Романа Романовича (м. Київ).
Момент 7
ВИКОРИСТАННЯ   ЕЛЕКТРОННИХ   ЕНЦИКЛОПЕДІЙ
Електронні   енциклопедії необхідні  адже кабінет  немає  доступу  до   мережі  Інтернет ,в  цьому  плані  з  успіхом  компенсує  цей  недолік  використання  « Великої  енциклопедії  Кирила  та  Мефодія» .
(Малюнок 6)
Ширина   використання  даного  посібника  безмежна це  повноцінний  замінник Інтернет для  навчальних  цілей,при  умові відсутності  підключення  до   мережі, адже  оснащений  великою базою  аудіо,відео,фото матеріалів.  Містить  стисло  викладенні  пояснення у  енциклопедичних  статтях, словники, вікторини,статистичні  дані  тощо.  Під  час  уроку  можу  дати  завдання  уточнити  ,або ж  знайти   відповідну   інформацію, використати    заготовлений  матеріал  укладників  енциклопедії  при  поясненні  нової  теми  скористатися  статистичними  даними  при  написанні  практичних  робіт  у  10   класі,  в  енциклопедії  вмонтований  географічний   атлас  з  детальною  характеристикою  країн, і  географічні  вікторини  які  можуть  бути  використані  в  позаурочній   чи   гуртковій  роботі. Великим  плюсом  даного  електронного  видання  вважаю мультипанорами  «Екосистеми  та  еволюція  життя  на  Землі». У  6  класі  з  теми « Природні  зони  Землі» та  у  7  класі  при  написанні  практичної  роботи  №4 «Аналіз  тематичної  карти  географічних  поясів  і  природніх  зон» використовую  для   наочності  мультимедійну  панораму  як  дидактичний  матеріал з  ознайомленням  і  перегляду  мешканців  рослинного   та  тваринного  світу   природних  зон  Землі – де  діти  самі  з  панорами  обирають  рослину  і  тварину  природної  зони  яку вони  хотіли  побачити  на   відео  ,фото,почути про неї  розповідь.
(Малюнок 7)
Момент 8
ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМНОГО  ЗАСОБУ  НАВЧАЛЬНОГО  ПРИЗНАЧЕННЯ 


                                                 (Малюнок  8)
Будучи  членом  обласної   апробаційної  групи  даного  програмного  засобу,можу  зазначити ,що  він  є  на  даний  момент  одним  з  найкращих мультимедійних  навчальних  посібників .В  своїй  викладацькій  діяльності  використовую  найчастіше  і  в  повній  мірі,адже  4  основні  режими  в  яких  може   працювати  даний   навчальний  засіб: режим  учня,режим  учителя,режим уроку,  та  конструктор  уроку  повністю  задовольняють  мої  вимоги  як  до  уроку  ,  так  і  вимоги  до перевірки знань  учнів.
Під  час  уроків  використовую всі можливості  засобу: насамперед  фрагментарну  аудіо  і  відео  основу,базу  карт ,озвучення  і  коментарі  до  них .Даний  програмний  засіб   повність  відповідає  навчальній  програмі,зібраний  в  посібнику матеріал  в  руках  вмілого  педагога  перетворюється  на  скарб  який однозначно  повинен  покращити  знання  учнів  і  полегшити  роботу  педагога,навіть  для  молодого  педагога  вистачає  інформації  і  матеріалу для  проведення  уроку. Гарним  позитивним  рішенням програми є тестовий  блок  який  використовую  під  час  розгляду   кожної  теми  для  контролю  набутих  знань,  та  закріплення  матеріалу.

(Малюнок 9)
Для  досвідченого педагога  продуманий  конструктор  уроку  ,який  дає змогу вдосконалити ,урізноманітнити  ,доповнити  урок  цікавим відео, фото,  матеріалом  на   власний  розсуд і  своїми прикладами та  напрацюваннями. Даний  посібник  використовую  при  вивченні  нового  матеріалу  у  поєднанні  з  можливостями   мультимедійної  дошки ,набором  інструментів  мультимедійної  дошки    по  ходу  уроку  виділяю  головне,акцентую і  підкреслюю  значимі  тези, вставляю діаграми  , карти, графіки.
Власна точка зору на зміст, форми, методи, прийоми, засоби навчання учнів  предмета 
Судячи  із  того  як  стрімко  розвивається  суспільство і якими  темпами  освоюють  сучасні  комп’ютерні   технології  не важко  спрогнозувати,  що  освіта  з  часом  повністю залежатиме  від  мережі  Інтернет  і перекочує  на  простори всесвітньої  павутини. Уже  зараз можна  почути  закиди  від  старшокласників: «Чому  я,  чи   ми  повинні   це  вчити ,  якщо  я  чи  ми  знаємо  де  знайти  потрібну   інформацію». Робота в Інтернет дозволяє  кожному учаснику освітнього процесу успішно включитися в єдиний освітній простір. Важливим  аспектом такої мережевої діяльності є усвідомлення відчуття відповідальності за свою роботу, адже результат її можуть оцінити мільйони користувачів мережі Інтернет. Я  думаю,що  переспектива  майбутнього    це  віртуальні  вчителі – репетитори,  та  програми  тренажери, які  навчатимуть  зацікавлену  дитину,готуватимуть її,  як спеціаліста  вузького  профілю. З  власного   досвіду  наведу  приклад  з  підготовки  призера обласної  олімпіади  Сорокіна  Ігоря, якого   готував за  допомогою  скайпу  та географічних  Інтернет  сайтів, (наприклад http://www.geo-asset.com/  портал  практичної  географії) так  як  вихованець був довізний  до  нашої  школи і не мав  змоги займатися  додатково  та  індивідуально.
    Вважаю,що  досвід по  впровадженню даних технологій особливо  в  сільських  школах  ще й досі має епізодичний характер і його поширення слід вважати досить актуальним. Вже сьогодні при бажанні та певних організаційних зусиллях можливе принаймні часткове розв'язання проблем по впровад­женню нових інформаційних технологій. Але комп’ютерні технології  ніяким чином не замінять «живе» спілкування з природою, вчителем,виходи на екскурсії , похід до музею, роботу з  картою ,гербарієм, проте за ними майбутнє.

 Спеціальна методична література:

1. Дегтярьов С.Г. Комп’ютерні технології навчання
      на  уроках географії. Нива знань. 2000.№2.с34-36.
2. Гудима В.Н. Использование информационно-
 коммуникационных технологий в преподавании географии.
3.Безуглий В.В. Методика навчання фізичної географії України
Засобами комп’ютерних технологій.
4. Нікул Ю. Використовуємо мультимедійні навчальні курси.
  Директор школи.2008.
5. Міронець Л. Створення та використання комп’ютерних
презентацій під час викладання біології.//Рідна школа.-2008.-
    №1,2.-с.40-42.

1 коментар:

Анонім сказав...

Замечательный блог. Очень жаль, что нет новых публикаций. Такое красивое место и такая большая история - тут есть, что рассказать и чем гордиться.
Алексей Ильницкий, Минск