Загальні відомості про мене

середу, 13 листопада 2013 р.

Конкурсні розробки уроків

                  
 Урок   розробив :  учитель  географії    Вільшанської  ЗШ  І-ІІІ ст.
                   Красота  Олександр  Володимирович

                                         УРОК-ГРА        (9 клас)
ТЕМА:  Населення України
МЕТА:Узагальнити матеріал та  закріпити   в  ігровій  формі  набуті  знання  до   розділу : «Населення  України»;
Сприяти зростанню зацікавленості дітей до соціальної  політики  в  державі.
ОБЛАДНАННЯ УРОКУ:   мультимедійне  забезпечення  з  власним розробленим  тренажером, карта « Розміщення   населення», «гроші-вільші»,паперові звитки.
ТИП УРОКУ: узагальнення
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
        -повинні  вільно  оперувати  знаннями  ,які  набули   під час  вивчення   розділу.
-         -продемонструвати  вміння  знаходити   правильну  відповідь серед  не  стандартних  запитань.
                                                       Хід уроку
І. Організаційний  момент.
Оголошення правил гри. Об’єднайтеся у дві команди, оберіть капітана, дайте назву команді. Система оцінювання проста – за кожну правильну відповідь команда одержує один «вільш» – гроші , що  знаходяться  в  обігу  на  уроках  географії. «Вільш» збирають капітани команд,для  виходу  в  наступний  тур потрібна  більша  кількість зароблених  грошей ніж у  суперника.за порушення дисципліни знімається один «вільш». Побажання  командам  успіху.
У –«універсальним  будь»»
С – «старайся»
П -  «перемагай»
І  -  « і нехай  фортуна  буде  на вашому боці  »
Х – «хорошого   настрою»
ІІ. Мотивація  пізнавальної  діяльності.
Сьогодні наше завдання – перевірити , як ви засвоїли розділ « Населення  України», ви  отримаєте  оцінку  ,що  матиме  вплив  на  тематичне  оцінювання. Хтось  буде  визнаним кращим  знавцем  розділу.
ІІІ. Основна частина  уроку. Гра.
1 конкурс « Зароби  «Вільша»  власними  знаннями»
Учитель. Розпочинаємо змагання. На  мультимедійній   дошці  розміщена  інтерактивна  адміністративна  карта України ,де  при  натисканні   на  одну  із  областей  висвічується  завдання  для  команд,таким  чином   на  карті  під  областями  сховано  25  запитань ,непарна кількість на  випадок   однакової  кількості  правильних  відповідей. Жодне  із  завдань не дублюється і  виконане в   різножанровій  формі деякі  завдання  передбачають  виконання  завдання   обома  командами.
Команда 1 Черкаська  область – «Кобзареві слова» 
Завдання: Який  зміст  щодо  населення  несуть  слова Т.Г.Шевченка? Яка  тема  розділу  найбільш  влучно   відповідає  цим  словам?
І  виріс  я  на  чужині,
І сивію   в  чожому  краї:
То  одинокому  мені
Здається -  кращого  немає
Нічого  в  бога , як  Дніпро
Де  нас нема. В  лиху  годину,
Якось недавно   довелось
Мені  заїхати в  Україну,
У  те  найкраще є  село….
(процес  еміграції,імміграції, діаспора,рееміграція)
Команда2 Запорізька  область – «мультзапитання» 
Завдання:Яке  явище  в  демографії  обіграно  в  мультиплікаційному  епізоді? Мультфільм «Осьминожки» (велика  народжуваність,демографічний  вибух, другий  тип  відтворення  населення)
Команда1 Вінницька  область – «що  спільного?».Завдання:знайти ,що  спільного  між  містами  Жмеринка,  Вапнярка,Джанкой,Знаменка( міста  транспортні  вузли)
Команда 1,2 Тернопільська область – «пісенний». Який  процес  в сучасній  демографічній   ситуації  в  Україні  можна відслідкувати  в  цій   пісні?
Команда 2 Донецька область – «сурдоперекладач»
Завдання-продемострувати  за  допомогою  жестів  не   використовуючи  слів  явище «еміграція».
К 1.Дніпропетровська  область –« логічний»  на  дошці  зображено прапори  Росії,Казахстану, США,Канади.  
Завдання: -якої  теми  з  розділу  можуть  стосуватися  зображення   і  які  асоціації  щодо населення  можуть  викликати.(Українська  діаспора)
К2.Волинська  область – «картографічний».  Завдання: - показати  на карті географію  розміщення  сільського  населення  в  Україні .(Показані  Чернівецька,Закарпатська,Івано-Франківська  області)
К1.АР  Крим – «національний  мотив». Завдання : - за  продемонстрованим  аудіо фрагментом  національної  мелодії  визначте   які  національності  що  проживає  в Україні  належить  дана  національна  мелодія?  Яке  місце  серед  національностей  належить  цій  національності? (Євреї)
К2. Кіровоградська  область – «дивись  не  проговорись». Завдання:охарактеризувати поняття природного  приросту  не вживаючи саме слово  природній  приріст. (Слово  природній  приріст  отримує  лише  капітан,  команда  дослухається  і   намагається  зрозуміти  що  характеризує  їх  лідер)
К1.Миколаївська  область - «Запитання  від  суперника» 
Завдання: сформулювати  по  одному запитанню  для  команди  суперника із  розділу  «Населення». Відповісти на  запитання.
К2. Чернівецька  область – «розшифруй  мову  цифр» Завдання: здогадайтесь  про  що  йдеться? 72%, 61, 45000000.(72%- українці  в  національному  складі, 61- тривалість  життя  чоловіків  в  Україні,45млн.-загальна  чисельність  населення)
К1.Чернігівська  область – «скажу  сама  за  себе» 
Завдання: поясніть  ,що стосується  цієї області  стосовно  населення,  чим  вона  запам’яталась  під  час  вивчення  розділу?(Найменший  природній  приріст  населення  в  Україні)
К2.Харківська область – «що  хотів   сказати  автор» 
Завдання:розглянувши  карикатуру  поясніть негативне  явище ,характерне  для  сучасного  стану  населення. («Витік  мізків»)
К1. Закарпатська область – «задача»
Завдання: розв’яжіть  задачу. Яким  буде сальдо  міграції ,якщо  за  2012  рік  на  Україну повернулось 28000 іммігрантів, а емігрувало  за  звітний  період 25300 чоловік. Відповідь  визначте  в   проміле. (2700 чол.,або 0.6 проміле)
К2Сумська область – «Пророцтво  Шевченка» 
Завдання: В  чому  збулося  пророцтво  Кобзаря  стосовно  села?  Яке соціальне явище  закладено в словах Тараса Григоровича?
У тім  хорошому  селі:
Чорніше  чорної  землі
Блукають люди ;повсихали
Сади  зелені,погнили
Біленькі  хати,повалялись,
Стави бур’яном  поросли.
Село  неначе  погоріло...
(внутрішні  міграції з  села  до  міста,  безробіття  в сільській  місцевості,більша частка  пенсіонерів  в  сільській  місцевості)
К1. Одеська область - «обличчя  етносу» 
Завдання:за  національною  кухнею, костюмом, традиціями  зображеними  на  фото  визначте  етнічне  поселення  на  території  Одеської  області.(Болгари)
К2 . Рівненьська  область –«живопис» 
Завдання:підберіть  терміни  з  соціальної  географії,  які  б  характеризували  дану  картину.(Тривалість  життя  чоловіків  та  жінок, депопуляція,  «старіння  нації»)
К1.Херсонська  область – «аналіз  графіку» 
Завдання:зробіть  висновок  проаналізувавши  графік.(Графік  зміни  чисельності  населення )
К2.Житомирська  область – «бонус» Вам  сьогодні  повезло   ,  але  назвіть  чисельність   населення  в  Україні.
К1.Львівська  область – «лови  підказки» 
Завдання: використовуючи  підказки впізнайте  термін складіть до  нього визначення  . Він в  Україні постійно  зростає. Визначається  як відсоткове відношення. До  60  років  20 століття  він  мав   протилежне  відсоткове  значення. За  прогнозами  демографів  з  кожним  роком  він  зростатиме. Найбільшим  у  Європі  він  є  в  Бельгії. Є  великим  у  розвинених  країнах.
К2.Полтавська  область – «Кіно» 
Завдання : переглянувши  фрагмент  (операція «ы») встановіть, яку  категорію  утворюють  дані  трудові  ресурси?  ( економічно  активне  населення)
Підрахувавши  «вільші»  визначаємо  команду   переможця,яка   потрапила  до суперфіналу  де  визначимо  найсильнішого  знавця  з  розділу «Населення».

2 конкурс «Бліц турнір  «Слабкий  ланцюг»
Прошу  команду  переможницю  утворити  пари. Кожна  пара може  обговорювати   відповіді  на запитання. Конкурс  бліцтурнір  на  швидкість ,  правильність,ерудицію,лаконічність. Правила бліцу:  на  запитання  які  появляються - пари  учасників  повинні  дати  швидку  правильну   відповідь; пара  яка  дала  відповідь  першою  проходить  в  наступне  коло  змагань , пара  яка  залишилась останньою  не  давши, або не  встигнувши  дати  правильну  відповідь  вибуває назавжди  і відповідно  отримує  із  усіх  пар(так  як вибула  першою)  нижчу  оцінку. Кількість  турів  залежатиме  від  кількості  утворених  пар. Пара  що вибула  останньою  отримує  11 балів, і  пара що  стала  переможцем  оголошується кращими  знавцями  розділу  «Населення України».
ІV.Підведення підсумків, оцінювання, нагородження команд.
  Пара  переможець  нагороджується  паперовим  сувоєм  в  якому  прописано,  що  вони  є  кращими  знавцями  розділу. Відповідно  отримують  12 балів.  Команда ,що  програла  перший  конкурс  на наступний  урок виконує  додаткове  завдання. Найнеактивніший  учень  отримує  чорну  піратську  мітку  загорнуту   в   сувій.
V. Домашнє  завдання :
Повторити  розділ «Населення  України» . Команді,  що  програла  перший  конкурс  підготуватись  до  написання  додаткового  завдання.


                              Автор : учитель  географії Вільшанської  ЗШ І-ІІІ ст.
                                                                     Красота О.В.

7  клас
ТЕМА: Особливості   географічного  положення  Африки. Елементи  берегової  лінії. Дослідження   та  освоєння  материка.
НАВЧАЛЬНА МЕТА: сформувати  основні уявлення  про  зміст та  структуру  вивчення  розділу  «Африка»; ознайомити  з  планом  вивчення  материків, сформувати  основні  риси  географічного  положення  Африки. Навчити  визначати  крайні   точки  материка  та   їх  координати. Продовжити  вдосконалювати  навички  роботи  з  контурною  картою ,атласом.  Побудити  пізнавальний  інтерес  до  вивчення  материків  та   географії  вцілому.
ОБЛАДНАННЯ:  атлас  стр.20, слайдов  презентація,  власна колекція  коралів,карта  півкуль,  «Фізична  карта Африки».
ОСНОВНІ  ПОНЯТТЯ: географічне  положення, географічні  координати крайніх   точок.
ТИП  УРОКУ:комбінований
ОЧІКУВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ:
-Після  вивчення  теми  учні  повинні  самостійно проаналізувати характеристику  географічного  положення  Африки.
- Розвязувати  задачі  на протяжність  об’єктів  за  градусною  сіткою
-Показувати  на  карті  географічні  об’єкти,  які стосуються  географічного   положення.
                          ХІД  УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЙЦІЙНИЙ  МОМЕНТ  
Сугестопедичний  прийом « Ситуація  успіху» - Посмішка  робить  людину  красивішою  і успішною,тож  давайте  щоб  досягти  успіху  посміхнемось  своїм   товаришам,я  бажаю  гарного  настрою,посмішок  і  успіху.Пропоную  продовжити  урок дотримуючись  девізу  всіх  наших  уроків: «Не  бійся ,що  не  знаєш - а бійся  що  не навчишся»
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ ТА  ВМІНЬ
Евристична  бесіда:
- для  вивчення  сьогоднішньої  теми  пригадаймо  основні  пункти  плану  за  яким  вивчалися  океани  океану?
- Пригадаймо основні  пункти  плану  характеристики  географічного  положення  океану
- порівняймо плани   характеристики океану   та   материка   відшукаймо ті  пункти  що з’явилися  і  будуть  потрібні  під  час   вивчення     (на   партах  лежать  роздруковані  плани )
Прийом асоціативний  кущ:
Кожен  із  вас  діти,  вже  має  певні  знання  про  Африку ,  адже  ще  в  дитячому садочку  вихователька  читала  вам  казку  «Доктор  Айболит» ,де  були  такі  рядки: « Не  ходите  дети  в  Африку  гулять ,  в Африке  горилы ,злые  крокодилы   будут  вас  кусать». Тож  пропоную  закріпити  на  дошці   стікери на  яких  ви  напишете  свої  думки  з  чим  асоціюється  наш  материк .А  в  кінці  уроку  ми  повернемося   до наших  записів  і  порівняємо  наші  знання  які  були  до  і  після  уроку. (Діти  пишуть словосполучення,які  озвучуємо  і  прикріплюємо  до  карти  Африки)
ІІІ.Мотивація   навчальної  та пізнавальної  діяльності
Методичний  прийом «Дивуй»
Починаючи  з  сьогоднішнього  уроку  започаткуємо  рубрику  «Най.., най…,». Африка  має рекорди,  які  належать  тільки  їй, а  саме – це  найжарчий  материк  планети, тут  живуть   найбільша  тварина  планети -  африканський  слон,найвища  тварина  світу – жираф,найшвидша  тварина  гепард, та  найбільший  птах африканський   страус, а  африканська  мамба  найшвидша  змія . Африка  має  найбільшу  пустелю  Сахару  , та  найвищу  температуру  на  Землі. Африка  є  батьківщиною  цінних  сільськогосподарських  культур таких   як  кава, какао,цитрусові  та  банани.( Демонстрація  слайду). А  ось  на  столі  корали  привезені  із  Червоного  моря  і подаровані учнем  нашої  школи,який  зараз  працює  капітаном  на  одному  із  суден   що  борознять  простори   океаную.Отака  вона  Африка -  казкова  і  загадкова !Мандруймо   і вивчаймо.
ІV.ВИВЧЕННЯ  НОВОГО  МАТЕРІАЛУ
План  роботи  вивчення  матеріалу
1.Вступ
2.Встановлення  розмірів,конфігурації ,площі.
3.Місце розташування  материка  на  планеті
4.Особливості  берегової  лінії Африки.
5.Комплексна  характеристика фізико-географічного  положення
6.Практична  робота  №7
7.Ознайомлення  з  мандрівниками ,дослідниками  Африки
Розповідь  вчителя
З  історії  стародавнього  світу 6  класу  ви  уже  знаєте  про  Єгипетське  царство  фараонів ,  тож  людство  з  давніх  давен   жило  на  території  Африки  адже в  перекладі  з  грецької  мови «Африкус»  перекладається  , як «без морозний». Ми з  вами  також  уже  неодноразово  озвучували  і  зустрічали  площу  материка  .
Пошукова  робота  учнів
Використовуючи  будь-які  джерела  інформації(атлас,контурну  карту,підручник  ) знайдіть  її  площу,запишіть  до  зошита  і встановіть  місце  серед  материків.
Робота  в  групах
-На  основі  набутих  знань  використовуючи  фізичну  карту  Африки  проаналізуйте  розташування  материка  стосовно  екватора  (група 1),та  нульового  меридіану (група 2),стосовно  південного  та  північного   тропіка(група 3). Доповідають  по  одному  учаснику  біля  карти.
Географічний  практикум
Нанести   на  контурну  карту -1 група (моря,півострови  ) 2- група (протоки,течії), 3  група (острови  і затоки)Доповідають  по 2  учасника  від  групи).Номенклатура  прописана  на  дошці,пошук  відбувається  за  атласом.
Творчий  конкурс  (дівчатка  проти  хлопчиків)
На  основі виконаних  попередніх  завдань та географічного  практикуму  складіть  розповідь   оповідного  характеру  про  географічне  положення Африки  дотримуючись  пунктів  плану-характеристики  географічного  положення  материка. (Роботу  виконують всі  доповідають  по  одному  представнику  від  хлопчиків  та  дівчат)
Практична  робота№7 «Визначення  географічних  координат  крайніх  точок  материка.»
Актуалізація  опорних  знань  за 6  клас  необхідних  для  виконання  роботи.
-         Що  називають  географічною  широтою  і  як  вона  визначається?
-         Що  називають   географічною  довготою   і  як  вона  визначається?

Дану  роботу  доцільно  виконати  в  спеціалізованому  зошиті. Або  в  цілях  економії  часу  скористатися  можливостями  мультимедійної  дошки. Використовуючи  карту  атласу  встановіть  найвіддаленіші  крайні  точки  материка,які   най далі  заходять  на  захід,схід,південь  чи  північ, як  правило  ними  є   миси  материка.





ПАМЯТКА УЧНЯ:Довжина  дуги   будь-якого   меридіана   становить  1*=111км,  а  довжина  дуги  паралелі  змінюється 1*= 111,3  на  екваторі , 1*= 109,6 на 10* широти,   на 20*широти 1*=104,6 і т.д.
Самостійна  робота  учнів
За  прикладом  визначення  північної  крайньої  точки Рас-Енгела,та  показаного  прикладу  розв’язку  задач  щодо  протяжності  материка   заповнити   таблицю та  виконати  наступні  завдання  вдома: 1) Визначте  за  допомогою  градусної  сітки  протяжність  Африки  з  півночі  на  південь  в  градусах  і  кілометрах  по 0* та 10* східної  довготи. 2)Визначте  за  допомогою  градусної  сітки  протяжність  Африки  з заходуна  схід в   градусах  і  кілометрах  по  10* північної  широти,та  20* південної  широти.
Робота  з  випереджувальним   завданням
З  короткими доповідями  у  вигляді  тез   виступають  учні  класу  розповідаючи  про  мандрівників ,дослідників  Африки:  Васко  де  Гама, Бартоломео Діаша,Василя Юнкера,Генрі  Стенлі,Єгора  Ковалевського,  та  більш  детально  про  Давіда Лівінгстона. Розповіді супроводжуються  показом   портретів  мандрівників.
V.ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  МАТЕРІАЛУ
Прийом «Знайди  правдиве  твердження» ( вірю –права  рука,не  вірю -  ліва)
-         Африка  третій  за  розмірами  материк   планети.
-         Африка  має  сухопутний  зв'язок  з Америкою.
-         Вона  лежить  у  всіх   півкулях.
-         Африку  ділить північний  тропік  на  північну  та  південну.
-         На  півночі Африку  омиває Червоне  море.
-         Африку  відкрив Марко  Поло.
Методичний  прийом  «Реставрація документу»
Африку  посередині  перетинає … і  тому   вона  знаходиться  у …   півкулях.
Африка  найспекотніший  материк  планети,тому  що  він  лежить  між  двома …
Африка  віддалена від усіх  материків  крім …
Найбільший  півострів  Арики  є …  його  ще  називають  …
VI.ПІДСУМОК  УРОКУ
Прийом асоціативний  кущ
Повернімося до  наших  стікерів  які  закріплювали   на  карті  на  початку   уроку. Чи  можемо  ми дописати  нові  асоціації? Якщо  так  то  які?
Оцінювання учнів
VI.Домашнє  завдання
1.Оформити  роботу №7,нанести  на  контурну  карту  географічні  об’єкти  географічного  положення  Африки

2.Опрацювати   п.11; 

                                                                   Автор:  Красота  Олександр  Володимирович                                                                                    учитель  географії  Вільшанської ЗШ І-ІІІст.

ТЕМА: Населення  України. Кількість ,густота  населення.Природній    рух населення   України. (слайд 1)
МЕТА:Організувати  творчу  діяльність  на   сприйняття   нових  знань до  теми  через  використання різноманітних  джерел  географічної  інформації.
Розвивати  навички  роботи  в  групі,опираючись  на  творчий  пошук  учнів  та  зацікавленість  у  вивченні  даної  теми.
Перевірити  вміння дітьми  аналізувати,робити  висновки,встановлювати   причинно-наслідкові зв’язки.  (слайд 2)
Тип  уроку: урок  вивчення  нового  матеріалу
Вид  уроку: урок  використання  мультимедійної  дошки, пк  в  комп’ютерному  класі.
Обладнання: карти  «Розміщення  населення  по  території  України», «Адміністративний  поділ  України» , слайдова  мультимедійна  презентація  власної  розробки  з  27  слайдів.
Основні  поняття:демографія, демографічна  криза,природній приріст населення, механічний  рух населення, сальдо міграції, геноцид, еміграція, імміграція,  «витік  мізків», «старіння  нації», депопуляція.
                                                                            У  нашім  раї  на  землі
                                                                             Нічого  кращого  немає
                                                                             Як  тая  мати  молода я
                                                                             З  своїм  дитяточком  малим…”
                                                                                                     Т.Г.  Шевченко                                            
                                                         ХІД  УРОКУ

І. Організаційний  момент.

ІІ.Актуалізація  опорних знань і  вмінь
Діяльність  учителя (прийоми  викладання)
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
Прийом «Інтелектуальна  розминка- бліц»
-Який  підрозділ  географії  займається  вивченням  населення?
- Яке  місце  серед  країн  Європи  посідає  Україна  за  кількістю населення?
- Яка  загальна чисельність  населення  на  Землі?



Прийом «Мозаїка»
З  набору слів  необхідно скласти  правильне  за  змістом  речення. (це, людей,розміщено,кількість ,на 1  км.кв.,густота населення.)
Обміркування відповіді на дані запитання.Озвучення відповіді одним із учнів класу, решта учнів класу визначають правильність формулювання відповіді, у разі необхідності уточнюють, конкретизують її.



Самостійне виконання завдання.
Взаємоперевірка правильності виконання завдання. За відповіддю одного із учнів, в разі необхідності, дається коментар або пояснення.
Фронтальне опитування. Узагальнення міркувань учнів.







Індивідуальна консультація учнів за їх потребою.


ІІІ.Мотивація  навчальної  та  пізнавальної  діяльності

Діяльність  учителя (прийоми
 викладання)
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів

Прийом «Проблемне  питання, відстрочена  відгадка»
За  прогнозами  вчених - демографів  через  100 найближчих  років  в  Україні  проживатиме  не  більше  25  мільйонів   чоловік.Чи може  зникнути  українська нація?

Озвучення власних міркувань та уявлень  щодо  демографічної  ситуації  в Україні.

Демонстрація  слайду  5.
Мотивування слухового зосередження  з метою підготовки до  зацікавленого  вивчення.

IV.Вивчення  нового  матеріалу
Діяльність  учителя (прийоми  викладання)
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
Повідомлення теми, мети і плану уроку

план    вивчення:
1.     Чисельність  населення  і  його  зміни  в  часі.
2.     Густота  населення  та його  нерівномірне  розміщення  по  території  України
3.     Природній  рух  населення


1.Робота  з  додатком   (таблиця, атлас  стр.32)
Завдання:  встановити  чисельність  населення  України

2.Завдання для роботи в парах: «Аналіз  стовпчастої  діаграми  зміни  чисельності  населення  у  20  столітті»
Завдання:встановити  основні    дати,які  найбільше  вплинули на  чисельність  населення  в  Україні


3.Завдання  для  роботи  в  групах
Робота  з  підручником (складання  хронологічної  таблиці про історичні    події,  які  найбільше  вплинули  на   чисельність  населення в  Україні.)










4 .Практична  робота №3
« Побудова  графіка  зміни  чисельності населення. Визначення  густоти  населення України за  формулою»





5.Завдання для роботи в групах.
Дослідження max і min  густоти  за  областями.
- Розгляньте карту «Густота  населення  України» (слайд 10) і підготуйте відповіді на питання: Які  області України мають  найбільшу  густоту  населення, а які – найменшу?


6.Введення географічних термінів і формул  природного  приросту  населення.





7.Аналіз  таблиці  «Демографічні  показники  країн  Європи». Робота  в  групах.
ЗАВДАННЯ : Аналізуючи таблицю (слайд  12 ),   1 група  порівнює   народжуваність  Німеччини та  України;  2група  - смертність в Польщі  та  Україні ;  3 група - природній   приріст  Франції  та   України.






8.Робота  з  атласом .  Аналіз   карти «Коефіцієнт  народжуваності  та  смертності  за  областями  України»
ЗАВДАННЯ : 1 група  - визначте  області  з  найбільшою народжуваністю  в  Україні,подумайте  над причинами  високої  народжуваності  ; 2 група - визначте  області  з  найбільшою смертністю, подумайте  над  причинами  високої  смертності; 3 група -  визначте області  найбільшого  природного  приросту, подумайте  над причинами.(слайд 14-16)

9.Прийом « Мозковий  штурм»(робота  в  парах)

ЗАВДАННЯ:Спробуйте пояснити значення таких термінів: «старіння  нації»,депопуляція, демографічна криза,демографічний  вибух.. Використовуючи  зображену на  слайдах карту України , показати регіони  для  яких  характерні  вищеназвані  процеси.












Записують  до  зошита   тему.










1.Самоперевірка правильності  пошукової  роботи


2.Біля  мультимедійної  дошки  2 учні підкреслюють на  графіку  точки різкої  зміни  чисельності  населення  в  Україні.Решта учнів класу називають роки історичних  подій на  основі  знань з  історії.

3.Самостійне читання тексту. Будують  хронологічну  таблицю,до  зошита  заносять  виділені   історичні  віхи.1 група -хронологія  подій  до  20   століття ; 2 – група хронологія  подій  першої  половини  20  століття ; 3-група  кінець  20  століття  , початок  21  століття.

4.Будують   графік. Проводять  розрахунки. Підводять підсумок  щодо   мети роботи.





5.Обговорення відповіді на питання. Складання інформаційної довідки за результатами опрацювання карти. Почергова презентація результатів самостійної навчальної  пізнавальності учнів.

6.Сприйняття нового матеріалу учнями і обговорення залежності нових термінів від даних величин. Спроба висловити припущення щодо виведення формул.

7.Колективна робота  з  таблицею. Висловлювання власних міркувань здійснюється одним учнем, решта учнів класу виступають в ролі експертів-консультантів, які визначають правильність відповіді, а у разі неправильної відповіді коригують її.



8.На дошці  представники  команд  записують   причини  демографічних   процесів, виконують   поставлені  завдання.









9. Озвучення власного тлумачення кожного із термінів. Самоперевірка правильності власних міркувань здійснюється під час читання словника  економічних  термінів     та  перегляду  слайду 17,18,22
Використання слайдів(1,2)










1.Стимулювання учнів до активної дії.


2.Об’єднання в  пари. Демонстрація  слайду  7-8,  на  яких  зображена  стовпчаста  діаграма  зміни  чисельності  населення в 20ст

3.Обєднання  в  групи  за  рядами. Надає допомогу при необхідності  та контролює правильність виконання. Вибірково  оцінює.




4.Пояснення головних етапів виконання роботи на прикладі   слайду 6. Контроль за виконанням.

5.Оцінювання результатів активності та правильності  виконаних завдань.




6.Корекція думок учнів і виведення формули
Пр.пр.=С-Н
Демонстрація  слайду 11

7.Узагальнення міркувань учнів.













8. Корекція думок учнів, заслуховування думок і припущень.









9. Фронтальна  перевірка.

V.Закріплення   вивченого  матеріалу.

Діяльність  учителя (прийоми  викладання)
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
1.Створення творчого навчального проекту в групах.
Повернімося до нашого  проблемного  питання озвученого  на  початку  вивчення теми: «Чи  загрожує  українській  нації  демографічна  криза?»
Завдання:Використавши набуті  знання  на сьогоднішньому  уроці  спрогнозуйте ,  як  буде  розвиватись  ситуація з  природнім  приростом  в  Україні найближчим  часом?

  
1.Обговорення з   використанням опорних  знань для складання доповіді про розвиток  демографічної  ситуації  в  Україні. Один учень від групи презентує результат проектної діяльності учнів групи. Інші учні класу
слухають та  доповнюють
Консультування за потребою учнів. Перевіряє правильність складених  проектів .Оцінює відповідність складеної  доповіді дійсній  ситуації  в  Україні.

VI.Підсумок уроку
Діяльність  учителя (прийоми  викладання)
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
Прийом  «Словесна  естафета».
Завдання:Розпочати  відповідь  такими  словами: « Найбільш  корисною  для мене  сьогодні  на  уроці  була  інформація про…»


 
Почергове  висловлювання  вражень,думок, власних  результатів роботи на  уроці.
Корекція набутих знань. Висновок:
« Україна  має  чітко  виражений  перший  тип  відтворення  населення, має  ряд  демографічних  проблем,  але посідає  5 місце за  чисельністю  населення  в Європі».
Аргументує  виставленні  оцінки  на уроці.


VIІ.Домашнє  завдання.

Діяльність  учителя (прийоми  викладання
Робота  учнів
Організація й управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
Опрацювати  П. 11,  На Контурній   карті  косим ,та  прямим  штрихом  виділити  області  з  найбільшою  та  найменшою  густотою  населення. Підписати  області  що  мають  найбільший  та  найменший  природній  приріст населення  в  україні.

 
Запис  домашнього  завдання.
Акцентує увагу на подальшу тестову перевірку на наступному уроці.

Додаток  до  уроку (презентація)

                                                                 
                                          Урок   розробив : учитель  географії    Вільшанської  ЗШ  І-ІІІ ст.
                                                                                                Красота  Олександр  Володимирович

       Урок  9  клас :"Агропромисловий  комлекс  України"